Gouden Eeuw
Volgens één theorie zijn de poppenkastfiguren gebaseerd op twee inwoners van de Jordaan, Jan Klaassen en Katrijn Pieters. Zij waren in 1686 in de Nieuwe Kerk getrouwd.
Catharina woonde in de Tuinstraat, Jan in de Anjeliersstraat.
Zíj dronk, en híj hield niet van hard werken.
Jan Klaassen begon een poppenkast en vermaakte boeren, burgers en buitenlui met de uitbeelding van zijn rumoerige huwelijksleven.
Hun huwelijk kende echter zoveel wantoestanden, dat de kerkenraad van de Amsterdamse hervormde gemeente op 21 januari 1706 besloot het stel ter verantwoording te roepen, en stelde het paar onder toezicht.
Hierbij het verhaal over 2 inwoners (Jan Klaassen en Katrijn Pieters) uit de Amstedamse wijk “De Jordaan” Zij leefden in de Gouden Eeuw en waren in 1686 getrouwd in de Amsterdamse Nieuwe Kerk. Ze konden beiden niet lezen of schrijven en ondertekenden hun huwelijkse acte met een kruisje. Katrijn woonde in die tijd in de Tuinstraat en Jan in de Anjeliersstraat. Ik vermoed dat ze uiteindelijk in de Anjeliersstraat hebben gewoond. Na korte tijd bleek het een heel slecht huwelijk te zijn waar heel veel ruzie voor kwam. Jan had ooit een baantje als “Voortrekker” maar hield niet van hard werken en raakte dit baantje ook weer kwijt. Katrien bleek te maken te hebben met een groot drankprobleem. Het is misschien moeilijk om je werkelijk voor te stellen, maar juist dit gebroken huwelijk staat voor Nederlands erfgoed waar we tot op de dag van vandaag nog steeds van genieten in Nederland. De uiterlijke vorm van de poppen zijn trouwens gebaseerd op de Italiaanse Commedia del Arte, maar het spel was typisch van Nederlandse oorsprong. Je moet je voorstellen dat het in de tijd van de Gouden Eeuw was en dit was de tijd waarin de Nederlanders in de wereld als zeer gevreesde zeerovers bekend hebben gestaan. Ze plunderden vele vergelegen gebieden, maakten vele slaven en klopten zichzelf daarmee op de borst als de grote overwinnaars. In dit licht moet je natuurlijk Jan Klaassen gaan zien. Er was heel veel goud en goede handelswaar (waaronder slaven ook gerekend kunnen worden) geroofd en de grote glorie van de rijke Amsterdamse zeerovers waren in een zeer grote glorie. Een tijd die daarom dan ook de GOUDEN EEUW werd genoemd. Een soort van overslaande ziekte die ik het meer wil noemen die zich door heel Europa kon hebben verplaatst. Toch de daad waarmee Jan Klaassen uiteindelijk zijn eigen privésituaties wilden uitspelen op straat was niet erg netjes en werd niet langer toegestaan. Hoewel ik de versie van Katrijn die lallend met drankfles in haar hand door de straten loopt me niet goed kan herinneren, zou dit natuurlijk toch echt het geval geweest kunnen zijn. In ieder geval was de Jordaanse gemeente vond deze weerspiegeling van de Amsterdamse Jan Klaassen en zijn Katrijn beschamend zeker niet langer acceptabel en hebben beiden onder toezicht willen stellen.
According to one theory, the puppet figures are based on two inhabitants of the Jordaan, Jan Klaassen and Katrijn Pieters. They were married in the Nieuwe Kerk in 1686.
Catharina lived in the Tuinstraat, Jan in the Anjeliersstraat.
She drank, and he didn't like hard work.
Jan Klaassen started a puppet show and entertained farmers, citizens and countrymen with the depiction of his rowdy married life.
However, their marriage was so abused that on January 21, 1706, the church council of the Amsterdam reformed congregation decided to hold the couple to account, and placed the couple under supervision.
Here the story about 2 inhabitants (Jan Klaassen and Katrijn Pieters) from the Amstedam district “De Jordaan”. They lived in the Golden Age and were married in 1686 in the Amsterdam Nieuwe Kerk. Both could not read or write and signed their marriage certificate with a cross. At the time, Katrijn lived in Tuinstraat and Jan in Anjeliersstraat. I suspect they ended up living in Anjeliersstraat. After a short time, it turned out to be a very bad marriage that caused a lot of arguments. Jan once had a job as a "Voortrekker" but did not like hard work and lost this job again. Katrien appeared to be dealing with a major drinking problem. It may be hard to imagine, but it is precisely this broken marriage that represents Dutch heritage that we still enjoy in the Netherlands to this day. The appearance of the dolls are based on the Italian Commedia del Arte, but the game was typically of Dutch origin. You have to imagine that it was the time of the Golden Age and this was the time when the Dutch were known in the world as very feared pirates. They plundered many remote areas, made many slaves, and patted themselves as the great conquerors. In this light you must of course see Jan Klaassen. A lot of gold and good merchandise (including slaves can also be counted) had been stolen and the great glory of the rich Amsterdam pirates was in a very great glory. A time that was therefore also called the GOLDEN CENTURY. A sort of skipping disease that I would like to call the lake that could have spread all over Europe. Yet the act with which Jan Klaassen ultimately wanted to play his own private situations on the street was not very neat and was no longer allowed. Although I do not remember the version of Katrijn walking through the streets with a drinking bottle in her hand, this could of course have been the case. In any case, the Jordanian municipality found this reflection of the Amsterdam Jan Klaassen and his Katijn shameful no longer acceptable and have both wanted to put it under supervision.
Maak jouw eigen website met JouwWeb