Water is een gegeven van stroom. Het neemt je mee. Mensen gaan of worden meegenomen in een stroom.
De klanken vertellen een verhaal, maar ook de beweging en het beeld. En natuurlijk ook het woord. Eigenlijk gaat het allemaal om een goede samenwerking tussen woorden, beelden, beweging en klank.
(klik op de naam Jakob hierboven om het filmpje te openen)
De tekst op het filmpje is een momentopname in de vroege ochtend en is bij elkaar gelaten. Gedachten wisselen natuurlijk van moment tot moment en het is dan ook zeker te beluisteren als een moment opname waar menselijke emoties parten spelen en niet perfecte waarheden zullen vertellen. De mens is immers nooit perfect in zijn uitingen en doet het er wel aan denken dan is het zeker niet meer spontaan. Nee, directe teksten zijn altijd kwetsbaar en veelal niet volledig van waarheid. Dit dus als een voetnoot bij het filmpje waar ik mijn tekst in af laat spelen.
Een gelukkig 2015
Een klein verhaal over een vechter die haat. Een vechter die wil negeren. En een vechter die een vreemd gevecht wil winnen. Denk dan aan nacht in Pniël. De nacht waarop een zekere Jacob de hele nacht door zou worstelen. Toen hij het overleefd had, was hij totaal uitgeschakeld en uitgeput. Vergeet niet de rijke man, die Lazarus niet zag in zijn leven en maar niet kon begrijpen waarom Lazarus in de hemel kwam, en hij niet. Denk aan de sterk gelovige man (christen of moslim) die met een bocht voorbij de gewonde man liep omdat hij te bang was voor de hel was. Maar denk ook aan de student van de sterk gelovige man, de student die zijn meester precies wilde imiteren. Vergeet niet de rijke koning die opdracht gaf aan zijn volk om te knielen voor zijn nieuwe zeer grote beeld voor zijn geschenk van een ontbijt. En hoe die koning mensen die weigerden te knielen, wilde laten gooien in een oververhitte oven. Denk aan de zoon die de hele erfenis van zijn vader vroeg om het uit te geven. Hoe die zoon dat kreeg, en in een paar jaar tijd alles weer verloor. Maar toen ging inzien van wat hij verkeerd had gedaan. De zoon keerde terug naar zijn vader en maakte zijn oprechte excuses. En de vader nam zijn zoon in zijn armen en was blij.
A happy 2015
A little story about a fighter who hate. A fighter who wants to ignore. And a fighter who wants to win a strange fight. Think of night at Peniel. The night on which a certain Jacob would struggle through the night. When he had survived, he was off and totally exhausted. Remember that the rich man that Lazarus did not look at his life and could not understand why Lazarus was in heaven, and he did not. Think of the strongly religious man (Christian or Muslim) with a curve past the wounded man ran because he was afraid for hell. But also think about the student of the strongly religious man, the student who wanted exactly imitate his master. Remember the rich king who ordered his people to kneel for his new very large sculpture for his gift of a breakfast. And how that king that refused to kneel, wanted to throw in an overheated oven. Consider the son asked his father's entire inheritance to spend it. How this could spend it really in a few years. But then realize what he had done wrong. The son returned to his father and made his sincere apologies. And the father took his son in his arms and was happy.
De 3 aartsvaders
Aartsvader Abraham - Abraham leerde God kennen,
als de God van de RECHTVAARDIGING
Aartsvader Izaak - Izaak leerde God kennen,
als de God van de GENADE
Aartsvader Jakob - Jakob leerde God kennen,
als de God van de TRANSFORMATIE
Een gevecht dat een mens zeer heftig kan voeren wordt heel mooi verbeeld in een verhaal over Jakob. Het is het gevecht waarin de mens afgebroken moet worden, een gevecht dat een ieder vaak zal voeren.
Er zijn verschillende afbeeldingen hiervan verschenen, toch verbeeld men het gevecht vaak met een liefuitziende engel, die tevens God in eigen persoon kan voor stellen. Mensen zijn hardleers en nemen vrijwel niets blind aan. Maar zelfs met een blinde vader had deze Jakob zijn ervaringen.
Op Deze foto zie je hoe de jonge Jakob, samen met zijn vrouw Rebecca, de blinde vader en echtgenoot Izaak willen voorliegen door te doen alsof hij zijn andere zoon Esau zou zijn.
Jakob en Rachel
De vrouw van zijn dromen krijgt hij niet zomaar. Hij moet er wel 14 jaar heel hard voor werken en uiteindelijk bleek zijn vrouw Rachel nog onvruchtbaar ook. Hij had haar zus Lea eerst moeten trouwen en daarna kinderen moeten verwekken bij tal van bijvrouwen. In totaal kreeg hij 13 kinderen waaronder maar een vrouw met de naam Dina, een vrouw die dan zelfs nog verkracht kon worden door een koningszoon. Het is een aangrijpend verhaal.
De 13 kinderen van Jakob
1) Ruben = God heeft mijn moeilijkheden gezien. (Jakob+Lea)
2) Simeon = God heeft gehoord (Jakob+Lea)
3) Levi = toevoeging (Jakob+Lea)
4) Juda = lof (Jakob+Lea) – treft een Kanaistische vrouw en krijgt met haar de zoons: Er, Onan en Sela. Tamar was op zoek naar een man en klopte bij Juda aan. Ze trouwde met Er, maar die bleek slecht en God doodde hem. Dan trouwt Tamar Onan, maar die wilde haar niet bevruchten en God doodde hem daarom ook. Kort daarna wordt Onan zelf, zonder dat hij het door heeft, verleid door zijn schoondochter Tamar. Onan is woest wanneer hij hoort wanneer zijn schoondochter Tamar zwanger is geworden en wil haar daarop gelijk als een heks op de brandstapel laten gooien. Dan komt Tamar met bewijzen dat Juda zelf de verwekker van haar tweeling is en heeft hij geen weerwoord meer en accepteert zijn 2 nieuwe kinderen.
5) Dan = gerechtigheid (Jakob+Bilha nms. Rachel)
6) Naftali = mijn worsteling (Jakob+Bilha nms. Rachel)
7) Gad = mijn geluk is weer terug ( Jakob+Zilpa nms. Lea)
8) Aser = Hij die gelukkig maakt ( Jakob+Zilpa nms. Lea)
9) Issachar = loon ( Jakob +Lea)
10) Zebulon = Bijwoning ( Jakob +Lea)
11) Dina = van de valley ( Jakob +Lea)
12) Jozef = God zal toenemen (Jakob + Rachel)
13) Ben Oni = zoon van mijn pijn) / Benjamen = zoon van mijn rechter hand (Jakob + Rachel)
Namen:
Rebekka = stuk bindhout
Lea = vlakte / bezorgd/uitgeput
Rachel = lammetje
Betuel = door God apart gezet / afgezonderd
Milka = vlijtig
Laban = witte
Betel = huis van God
Esau
Esau was de broer van Jakob en officieel de eerstgeborene.
Hij was de lievelingszoon van Izaak.
Hij trouwde met verschillende vrouwen waar zijn ouders niet bepaald blij mee waren. Dat was zijn opa Abraham zo zorgvuldig wilde uitzoeken, smeet Esau keihard van de baan.
Hij trouwde allemaal vrouwen uit Kanaan met:
1 Ada = dochter van Hethiet Elon ( krijgen zonen: Reman, Omar, Sefo, Gatam en Kenaz)
2 Oholibama = dochter van Anna (kleindochter van de Chiwiet Sibon)
3 Basemat = dochter van Ismael (zuster van Nebajot) (Genesis 36)
Verder kreeg Esau nog kinderen van zijn bijvrouw (slavin) Timna die beviel van Amaliek
De beste knecht van Abraham ging in naam van Abraham een goede vrouw zoeken in de omgeving waar Abraham zelf vandaan kwam. Hij wil voor Izaak zijn zoon, geen vrouw van de Kanaanieten. Hij had zijn hand op de lies van Abraham moeten leggen ( Gen24:2) en Abraham moeten zweren.
Hij trekt dan met 10 kamelen naar de stad Aram Naharaim ( Gen 24: 10) naar Nachor
Hij treft dan Rebecca de vader van Lea en Rachel. De knecht drukt zijn rijkdom tegenover de vreemdeling als volgt uit:
Via Genesis 24:35
1) Schapen
2) Getien
3) Runderen
4) Zilver
5) Goud
6) Slaven
7) Slavin
8) Slavinnen
9) Kamelen
10) Ezels
Kiki = afgeleid van “Mararite = parel - dochter van de zee
Kim = bosweiden van Cyneburg in Vietnamees “Naald”
Catharina = rein/zuiver
Quina = afgelijd van de naam Anna en is genadig/lieflijk
Rachel benijdt Lea
De liefdeappel
(uit: Genesis 30)
RACHEL(=Lammetje) zag in dat ze geen kinderen met JAKOB(=hielenlichter) kon krijgen en was jaloers op haar oudere zus Lea(= vlakte; bezorgd/uitgeput) die dat wel kon. Ze sprak toen haar onvrede eens tot Jakob uit: Geef mij kinderen Jakob, want anders heeft mijn leven echt geen zin meer.* Jakob werd er enigszins geïrriteerd door deze opmerking en sprak tot haar uit: En wat denk je dan dat ik er dan aan kan doen Rachel? Hierop sprak Rachel uit: Zie, ga dan maar met mijn slavin BILHA (=schroomvalligheid) naar bed en vrij met haar. Dan is er in ieder geval nog iets waar ik voor kan deugen en zal ik haar in mijn naam kinderen laten baren. En dat gebeurde toen dus en haar jonge maagelijke slavin Bilha werd zwanger namens Rachel en zo verkreeg Jakob dus zijn 1e kind namens Rachel. Rachel was superblij en noemde hun zogenaamd eerste zoon DAN (=gerechtigheid). Eigenlijk dus gewoon de zoon van Jakob en maagd Bilha, maar goed, de ijdele Rachel kon hier wel mee leven. En zelfs baarde Bilha (=India) nog een 2e zoon en die werd dus eigenhandig door Rachel Naftali (= mijn worsteling) genoemd. Vervolgens neemt zus Lea nu ook het truukje van haar jongere zusje Rachel over en ook Lea heeft nog een leuk slavinnetje voor Jakob en laat haar eveneens met de “fokstier” Jakob slapen. En Ja hoor, Bingo. Ook de slavin van Lea blijkt goed tot baren in staat en er word door Jakob met slavin Zilpa opnieuw een leuk schattig kindje geboren en noemt deze zoon van Zilpa GAD (= mijn geluk is weer terug). En opnieuw zet zij ZILPA(= afdruipsel) in en opnieuw BINGO. Zo werd dus de zoon ASER (= Hij die gelukkig maakt) geboren. En dan komt er het wonderlijke verhaal van Jakobs 1e zoon RUBEN, van Jakob en Lea. RUBEN (=God heeft mijn moeilijkheden gezien) had tijdens de tarweoogst liefdesappeltjes in het veld ( Dudaim) gevonden en daar bestond het volksverhaal over dat je er zwanger van kon worden. Het zijn zeer bijzondere appeltjes die dus echt bestaan. Met veel trots laat moeder Lea de vondst van haar zoon Ruben aan Rachel zien. Geweldig vond Rachel dat en zij wilde ze ook hebben. Maar dat gaf Lea niet zomaar aan haar zuster Rachel. Lea wilde dus een overeenkomst met Rachel sluiten. Wanneer Lea het eerst mocht proberen met die liefdesappeltjes, dan mocht Rachel het daarna gaan uit proberen. Dit werd dus een overeenkomt tussen de 2 gezusters. Hier ging Rachel dus meer akkoord en triomfantelijk liep Lea die dag Jakob tegemoet, omhelste haar man Jakob en maakte hem duidelijk, dat hij nou echt met haar naar bed moest omdat ze toestemming en zelfs een overeenkomst had gesloten met zijn geliefde Rachel. Jakob liet het zich allemaal welgevallen en spoot zijn zaad daarom maar weer opnieuw in Lea. God verhoorde de wens van Lea en zij werd zo bevrucht van de 5e zoon van Jakob. Lea noemde deze zoon van haar ISSASCHAR (=loon). Niet lang daarna word Lea opnieuw zwanger en kreeg opnieuw een 6e zoon die ze ZEBULON (=bijwoning) ging noemen. En daarna verkreeg ze zelfs nog een 7e kind en dat was Jakob zijn eerste dochter. Lea noemde haar DINA (=van de vallei). Toen was het dus de buurt aan Rachel om met de liefdesappeltjes aan de gang te gaan. En met die liefdesappeltjes werd dus ook Rachel haar schoot geopend. Rachel werd bevrucht en baarde nu zelf haar allereerste kind die ze JOZEF (=God zal toenemen) liet noemen. Na deze Gods zegening wilde Jacob niet meer langer bij zijn schoonvader blijven en wilde vertrekken. Hij ging naar schoonvader Laban (=witte) en wilde vertrekken. Dit ging helaas niet zomaar en er moest toen nog eerst stevig voor onderhandeld worden.
http://www.giftfromgod.nl/betekenis_Bijbelse_namen
*Over zwanger worden door “wonder” of “geloof”
We lezen hier over Rachel die niet zwanger kan worden en daardoor aardig hopeloos lijkt te zijn geworden. Ze geeft zelfs tegen Jakob aan niet meer te willen leven wanneer ze geen kinderen kan krijgen, waarop Jakob enigszins geïrriteerd reageert.
Het is vaak van groot belang dat de vrouw de ervaring kan leren kennen dat ze zwanger kan raken. Wanneer dit niet lukt, kunnen er snel irritaties tussen de 2 partners ontstaan.
Ook maakte ik dit zelf eens mee met een vrouw die niet zwanger kon worden. We vroegen ons beiden af wat hier de reden van had kunnen zijn. Nee, we vonden geen wonderappeltjes, maar wel ontmoette we via een gezamenlijke zanglerares een verwijzing naar een bijzondere “wonderdokter” en dat was dokter Jan.
Jan was een sjamaan die beter had leren kijken naar de gevoelens van het lichaam en op deze manier zogeheten belemmeringen in het lichaam had kunnen leren herkennen. Buiten het feit dat hij belemmeringen kon herkennen, had hij ook geleerd hoe hij bepaalde energiebanen weer opnieuw kon doen activeren. Dit deed hij dan dus weer samen met een fysiotherapeut die overigens Jelle heette en die voor het zogeheten rechtzetten was.
Mensen blijken toegerust te zijn met een natuurlijk systeem dat perfect met elkaar kan samenwerken. Door toedoen van kundige mensen kan dit natuurlijke systeem enigszins beïnvloed worden. De vrouw die graag zwanger wilde worden kon door toedoen van de zogeheten “wonderdokter” kon werkelijk zwanger worden en heeft 2 gezonde kinderen kunnen baren. Dit was dus omdat deze dokter Jan de werking van energiebanen had leren kennen en deze samen met fysiotherapeut Jelle had leren beïnvloeden.
Over de werkelijke reden waarom de energiebanen van de vrouw aanvankelijk niet meer had kunnen werken, liet “de wonderdokter” zich nooit over uit. De methode die hij gebruikte was natuurlijk om in zijn inkomsten te kunnen voorzien.
Het is van groot belang dat mensen vertrouwen en geloof schenken aan het goede van de mens. Iets dat niet met liefde wordt bekrachtigd, zal weer met het grootste gemak weer in verval kunnen raken. Geen enkele wonderdokter kan natuurlijk echte wonderen verrichten. Al lijkt dat misschien wel zo. Het wonder zit verborgen in een werkelijk geloof en vertrouwen van de mens. Het geloof in iets dat werkelijke LIEFDE kan worden genoemd.
Dat kan natuurlijk God zijn, maar ook iemand die in staat is gebleken om tot werkelijke communicerende vaten te komen en hiermee een inkomen heeft kunnen doen genereren. Mensen laten zich gauw iets wijs maken dat dit zogenaamde wonderdokters zullen zijn, maar de basis ligt natuurlijk altijd in menselijke ziel besloten. De mens kiest vanuit de ziel altijd naar buiten of naar binnen toe. Naar de magie van het lichaam of naar de magie van de geest. De geest vertegenwoordigd echter een veel grotere kracht en dat is een kracht die werkelijk overal bruikbaar zal zijn.
Hans
Maak jouw eigen website met JouwWeb